Kaaskiezen

31-12-2013 12:00

Kaaskiezen

Mijn vrouw duwde mij gisteren een boodschappenbriefje in m’n handen. De opdracht was duidelijk. Ik moest nog wat inkopen doen voor oudjaarsavond. Cola, bier, champagne, toastjes etc. "En kies zelf maar welke kaas je lekker vind", zei ze. In de supermarkt kwam ik het zoontje van m’n broer tegen. Hij vertelde me dat ie naar de tandarts was geweest. De tandarts had gezegd dat ie kaaskiezen heeft. "O", grapte ik, "dan kun je voortaan van je kop eten. Binnensmonds ontbijten. Je neemt gewoon een slokje van je melktand en een hapje van je kaaskies. Daarna nog een slokje thee en jij hebt je ontbijt gehad. Zorg er wel voor dat de thee niet te heet is want anders smelt de kaas." "Kaaskiezen" het laatste nieuwe woord van 2013. Ik had er nog nooit van gehoord. Het zijn tanden die erg geel en plakkerig zijn. Het schijnt trouwens alleen bij kinderen voor te komen. Hahaha, jongekaaskiezen! Zou het oudekaaskiezen heten als het bij de oudere generatie voorkwam? Bij hele oude mensen had het waarschijnlijk brokkelkaaskiezen geheten. Voor het avondeten hoefde het zoontje van m’n broer ook geen kopzorgen te hebben. Hij heeft immers een soepoog en twee bloemkooloren. Ga je ook nog vuurwerk afsteken ome Walter? vroeg m’n neefje. "Nee jongen, wij eten vanavond bruine bonen. Dat is ons knal vuurwerk." "Hè?"  "Dat leg ik je nog wel een keer uit." sprak ik ‘m toe.  Met oudjaar is steevast de vraag: wat zijn je goede voornemens? Nou, ik had een heel goed en nobel voornemen. Ik wilde het komend jaar oud papier op gaan ophalen en zo m’n steentje bij dragen aan het verenigingsleven. Maar dat voornemen kon ik vanmorgen meteen van m’n "goedevoornemenslijsje" schrappen. Waarom? Omdat het vanaf 1 januari 2014 strafbaar is. Echt? Ja echt waar. Je hebt voortaan een diploma nodig om als vrijwilliger oud papier in te zamelen. Het is geen grapje. "Een diploma veilig papier inzamelen." Dat las ik vanmorgen in de krant. Het idiote idee komt vanuit de Hoofdstad van de zuidelijkste provincie en zal het komende jaar ons hele land veroveren. De Burgemeester van Maastricht die met dit voorstel kwam is van mening dat dit goededoelenwerk in handen moet komen van professionals. Zou de burgenmeester bang zijn dat oude kranten iets onthullen wat ie liever niet aan de (zijn) "grote klok" wil hangen? Hahahaha.

Ik liep verder naar de kaasafdeling; "wat zal ik nemen, brie of camembert of…." ik moest kiezen. Gatverdarie, kaas kiezen. Met het gesprek met m’n neefje van zonet nog in m’n gedachten ben toch maar voor een bakje Filet americain gegaan.

Mijn goede voornemen voor 2014: beter m’n tandenpoetsen voordat ik oudekaaskiezen heb.

 

Walter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© 2013 Alle rechten voorbehouden.

Mogelijk gemaakt door Webnode