Verdovende middelen

17-01-2017 12:00

Verdovende middelen

Vroeger gaf mijn vader me een paar gulden en dan zei ie: "wil je even een pakje shag voor me halen?" "Samson met vloei" dat was standaard. Ik liep dan als jochie van een jaar of 11 naar de benzinepomp en kocht het rookwaar voor mijn vader. Geen haan die er naar kraaide, er werd niet om legitimatie gevraagd, er waren geen commissies die daar een stokje voor staken en ook was het geen kindermisbruik om je minderjarige zoon of dochter een pakje shag te laten halen. Het was heel normaal. Zo ging dat in die tijd. En, er was zelfs geen haar op m'n hoofd die eraan dacht om stiekem in een steegje zelf een sigaretje te draaien van vaders shag. Ook waren er geen regels of wetten die het verbood om kinderen een flesje bier te laten halen. En de gedachte dat kinderen zelf aan de haal gingen met de verdovende middelen speelde helemaal niet. Maar de tijden zijn veranderd en de invloeden van buitenaf zijn ook veel groter dan vroeger. Werd je toen alleen nog maar opgevoed met de normen en waarden die je ouders je meegaven, tegenwoordig speelt ook de televisie, mobieltjes, internet en alle andere sociale media een rol bij de opvoeding. En zeker niet altijd ten goede. Oké, wij hadden vroeger ook televisie en daar werd, op de twee zenders die er toen waren, ook wel reclame gemaakt voor sigaretten en drank maar dat was voor "grote mensen." Van drugs, wiet en al die andere troep hadden "wij' nog nooit gehoord. Ook van "comazuipen" hadden wij ook nog nooit gehoord. Laat staan dat het een Nederlands woord was dat in de dikke van Dale stond. Shandy of een Sneeuwwitje, bier met limonade, dat was al stoer als je dat dronk in die tijd. Onder het mom "voorlichtingsprogramma's" als spuiten en slikken waar de presentatoren zelf die rotzooi "uitproberen" en stoned en high het programma presenteren word die troep zelfs gepromoot bij de jeugd. Het lijkt erop dat  je er tegenwoordig niet bij hoort als je die rommel niet gebruikt.

Ik ben zeker niet tegen de regels dat de jeugd hiervoor beschermd moet worden en deze verdovende middelen zomaar kunnen kopen. Ik juich het ten zeerste toe. Maar een paar weken geleden was mijn dochter van 12 jaar bij mijn moeder, haar oma op bezoek. Nadat ze samen gezellig een kopje thee hadden gedronken gaf mijn moeder een doktersrecept aan mijn dochter en vroeg, omdat ze zelf moeilijk ter been is, of mijn dochter dat even bij de apotheek wilde gaan halen. Zo behulpzaam als mijn dochter is sprong ze op de fiets en fietste ze naar de apotheek. Ze leverde het receptje in en kreeg gewoon de medicijnen mee. Het waren geen dropjes tegen de verkoudheid of aspirientjes tegen de hoofdpijn. Het waren de nodige zware medicijnen die mijn moeder gebruikt. Natuurlijk heeft mijn dochter de medicijnen netjes naar mijn moeder gebracht en er zelf geen gekke dingen mee gedaan. Tja, opvoeding hé.

Het verbaasde me echter wel. Een biertje halen in de supermarkt mag ze niet maar medicijnen die 20x verdovender zijn dan een pilsje krijgt ze klakkeloos mee. Hoezo wetten?
Daar word ik nou helemaal tureluurs van!


Misschien dat de dokter daar ook iets voor heeft. Laat ik mijn dochter het wel even halen bij de apotheek. Moet ze ook maar gelijk een biertje meenemen.


Walter van Geffen



























































































































© 2013 Alle rechten voorbehouden.

Mogelijk gemaakt door Webnode