Wat is "dokter zijn?"

16-05-2017 12:00

Wat is "dokter zijn?"


Dat vraag ik me steeds vaker af. Heeft de dokter van nu wel zin om dokter te zijn? Of is het gewoon status, aanzien en makkelijk je zakken vullen? Want het werk laten ze vaak een ander opknappen. De "net-nieters." De kans dat je een afspraak kunt maken met je "eigen huisarts" is onderhand net zo groot als dat je de postcodeloterij wint of dat je drie keer achter elkaar in de roos gooit bijdarten. De dokters werken tegenwoordig maar twee dagen per week of halve dagen of ze zijn met vakantie. En als je dan een afspraak hebt  dan heb je dat  met de assistente of de co-assistente, of de praktijkondersteuner of een in opleiding zijnde nog-net-niet-doker of een vervangende arts. Hoe serieus wordt je als patiënt genomen. Mijn dokterspraktijk lijkt wel een klucht van John Lanting. Deur in, deur uit dan komt die en dat loopt die weer langs, hup daar duikt weer een witte jas een kamertje in terwijl tegelijkertijd uit een andere deur weer iemand verschijnt. En ja hoor, van de week had ik bingo. Het lukte mij om een afspraak te maken. Nee, niet met m'n eigen huisarts want die zat "vol." Iets wat ik niet begrijp. Het is maandagochtend, acht uur, ik bel meteen als eerste voor een afspraak. Vertelt de assistente mij dat het "deze week niet meer lukt." "Volgende week dinsdag heeft de dokter weer een gaatje."  Er was de volgende dag wel een andere dokter beschikbaar. Zij had wel een gaatje. Of ik dat dan wilde? "Wat zijn de klachten?" Ik legde het uit en ze onderzocht me. "Tja, ik denk dat het "dit" is maar het zou ook "dat" kunnen zijn. Ik denk eigenlijk niet dat het "dit" is want dan zou je meer last moeten hebben....maar ik denk toch dat het "Dat" is. "Maar wat doen we er aan? Er is niet zoveel aan te doen. U kunt tegen de pijn een paracetamol pakken of ibuprofen en als U er echt last van krijgt -alsof ik nou bij de dokter zat met,"niet-echt-klachten", dan kunt U altijd..." Ik viel haar in de reden: "dan kom ik wel weer even langs." "Nou" zei de dokter, "U kunt ook bellen." Dat was in mijn oren weer een "er met Jantje van Leiden afmaken" reactie. Want zoals dat altijd gaat, als je met klachten belt, zegt de assistente dan: "neemt U maar een
paracetamol." Of U kunt zelf kijken op thuisarts.nl. 


Dan vraag ik me af: "Ben ik nou dokter of bent U nou dokter?

















































© 2013 Alle rechten voorbehouden.

Mogelijk gemaakt door Webnode