Mercedes

17-01-2018 12:00

Vanmorgen zat ik onder het genot vaneen kop koffie het journaal te kijken. Zo begin ik de dag. Even het nieuwsvolgen. Er kwam een item in voor waar ik toch wat moeite mee heb en ook duidelijk mijn vraagtekens bij zet.

De Mercedes van Adolf Hitler wordt vandaag geveild, de man die verantwoordelijk is voor de tweede wereldoorlog, die miljoenen Joden heeft vermoord, die als de meest gruwelijke moordenaar aller tijden in alle geschiedenisboek staat. Waarvan de meest erge herinneringen nog bij menige opa en oma de tranen laten stromen. Ongelofelijk, riep ik hardop tegen mezelf. Gedetailleerd berichtte het journaal hier over;  De führer reed tussen 1939 en 1941 rond in deze, natuurlijk, Duitse auto. De wagen moet zo'n tien tot vijftien miljoen dollar opbrengen. Hoe dan, hoe moet ik zoiets zien? Zijn er echt mensen die trots naar deze veiling gaan en zich in alle bochten wringen om deze auto te bemachtigen? Hoor ik de veilingmeester dan vol trots bij iedere bieding zeggen: "Wie biedt er meer?" Hoe zal de sfeer zijn onder het publiek in zo'n veilinghuis, Schaamte?  En wat als Jan of Piet het hoogste bod uitbrengt. Wordt hij dan gefeliciteerd met de auto waar ooit de meest gehate man ter wereld in reed? Verteld Jan of Piet dan vol trots, op een verjaardag, dat hij  in de auto rijdt van Hitler? Ik zou me kapot schamen! Ook als veilingmeester zou ik dit klusje niet willen klaren. Uit principe niet. En als klap op de vuurpijl gaat er ook nog eens een deel van de opbrengst naar de Simon Wiesenthal organisatie. Meneer Wiesenthal, die zich zijn leven lang heeft ingezet om nazie-oorlogsmisdadigers op te sporen, krijgt nu, via de, naar hem genoemde organisatie,  een deel van de opbrengst. Als organisatie die staat voor joodsemensenrechten zou ik dit geld niet eens willen hebben.  Dit is in feite een zware belediging, geen respect naar de slachtoffers en nabestaande en al helemaal geen respect voor meneer Wiesenthal.

En die Mercedes.......die had allang vernietigd moeten zijn.




















































































































































© 2013 Alle rechten voorbehouden.

Mogelijk gemaakt door Webnode