Bloot

21-10-2013 12:00

Bloot

Een tijdje geleden heb ik me ingeschreven om als kandidaat mee te doen met het televisiespelletje Lingo, m’n favoriete programma. Lange tijd hoorde ik niks maar van de week kreeg ik een uitnodiging om op "kandidatenauditie" te komen. Ik was razend enthousiast. Jarenlang zat ik voor de televisie te kijken en speelde ik het spelletje vanuit de stoel mee en nu mocht ik dan voor het "eggie" meedoen. Wouw! Enthousiast reed ik die dag naar de studio in Hilversum. Het was hartstikke leuk. Het ging me ook goed af. En, ik kwam door de selectie heen. Over een tijdje ben ik op televisie te bewonderen achter de bekende ballenbak. Of niet? Want later die dag had ik nog een laatste gesprekje met één van de redactieleden. De opname zouden een week later plaats vinden. Geen probleem. Er werd mij verteld dat het een thema aflevering zou worden. Ach leuk, dacht ik nog. Maar toen mij duidelijk werd wat voor thema aflevering het zou worden haakte ik af. “In het kader van de Wereld naturisten dag willen wij solidair zijn en een naturistenuitzending van Lingo maken. De kandidaten zullen dan in hun geboortekostuum achter de desk staan” legde het meisje van de redactie mij uit. In je blote kont graaien in de ballenbak, op zoek naar de gouden bal! Wat is de meerwaarde daar van? Vroeg ik me af. “We willen laten zien dat Lingo er voor iedereen is” voegde ze er aan toe. “Voor iedereen? Ja natuurlijk!” was mijn verbaasde reactie. “Maar moet dat in geboortekostuum?” “Ja, want "bloot" is iedereen gelijk.” Ja, hè, en? Maar of je nou groen, geel, blank, zwart, bloot of gekleed bent, de spelregels zijn voor iedereen toch hetzelfde? Nou, ik zag me toch niet echt in m’n blote niksie daar in de studio het spelletje spelen. Ik bedankte voor de eer om als kandidaat op te treden in die speciale aflevering van Lingo. “Maar ik ga zeker kijken” beloofde ik het redactiemeisje. De kijkcijfers zullen stijgen. Alleen de kijkcijfers? Ik had er nog nooit van gehoord. Wist niet dat het bestond. Wereld naturisten dag! Hoe moet ik dat zien? Is het dan de bedoeling dat iedereen die dag in z’n blootje rondloopt, fietst, autorijd en boodschappen doet?  Nee, dat zal toch niet. Op één mei, de dag van de arbeid is het ook niet zo dat iedereen daadwerkelijk arbeid verricht en op burendag ga je ook niet bij iedere buur op de koffie. Nee, de bedoeling is om er bij stil te staan. Ik kan nog snappen dat mensen gaan zonnen op het naaktstrand zodat je hele lichaam zonnebruin word of dat men naar een sauna gaat. Maar spelletjes doen in je blote kont? En dan ook nog in verenigingsverband. Nou, van mij mogen ze. Maar vind U het goed als ik m’n broek aanhoud bij het spelen van een spelletje? Zo hoorde ik laatst van "naakt bowlen." Je moet wel uitkijken dat je die bal niet op je tenen laat vallen. Dat doet pijn hoor, zonder schoenen aan. Ook is er een vereniging die in hun blootje jus de boule speelt. Wie kan het dichtste in de buurt komen van het kleine balletje? Gek genoeg zijn het allemaal spelletjes met ballen. Je zou bijna zeggen: “je moet dus wel ballen hebben om dat te durven.” Zelf ben ik niet van de balspelletjes. Schaken is meer m’n hobby. Maar schaken in je blootje? Dan wel simultaan. Dat maakt de groep groter en is dus ook veel gezelliger. Wat is dan de leus; wit begint en bloot wint? Wordt spelletjes doen in je blootje gewoon?

Laatst zag ik een jonge dynamische tv-producent die in één of ander praatprogramma vertelde dat ie een nieuw programma gaat maken; Op een onbewoond eiland zullen twee mensen, een jongen en een meisje die elkaar niet kennen, gedurende een aantal weken moeten zien te overleven. Zo’n soort programma is er al. Met een groep zogenaamde bekende Nederlanders maar het verschil zit echter in twee dingen; er zijn maar twee deelnemers en die twee zullen in Adam en Eva kostuum te zien zijn. Terug naar de basis. Puur natuur! Puurder kan niet. En dan maar zien wat er gaat gebeuren! “Een bleu Lagoon idee”, legde de jonge producent uit. Doelend op de film uit de jaren tachtig. Een soort datingprogramma maar dan op een onbewoond eiland en geheel in je blootje. Er zijn talloze datingprogramma’s op televisie. Zo had je vroeger het daten achter een waaier waar je op goed geluk je liefde kon vinden. Tegenwoordig heb je het programma "daten in het donker" waar je moet voelen met wie je te maken hebt en nu dus "daten in je blote kont". Het voordeel is dat je geen pottenkijkers hebt. Je zit immers op een onbewoond eiland. Niemand buiten je date die je ziet. Toch? Ik heb, voordat ik mijn vrouw leerde kennen ook een aantal keer een blind date gehad maar vaak was ik toch blij dat mijn afspraakje gewoon d’r kleren aan had. Tja, sommige mensen moeten het echt van hun karakter hebben.

Mijn Lingo avontuur laat ik aan me voorbijgaan. Om in Lingo-termen te blijven:  B L O O T,  staat (bij mij) niet op de kaart. “Je had ballen moeten tonen en er gewoon gaan staan” zei m’n vrouw. “ik vind het echt klote voor je.”

 

Walter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© 2013 Alle rechten voorbehouden.

Mogelijk gemaakt door Webnode