Ik ben gekke Henkie niet!

05-01-2015 12:00

Net weer bericht gekregen dat er weer de collecteweek aankomt voor de Hersenstigting. Ik zet me daar elk jaar voor in. Zelf heb ik al 35 jaar niet-aangeboren hersenletsel. Ik weet dan ook hoe belangrijk het is om me hiervoor in te zetten. Ik heb jaren collecte voor de Hersenstigting gelopen. Vorig jaar zelfs een hele wijk gedaan omdat er een gebrek aan collectanten was. Ik liep 's middags en 's avonds, iedere dag die week. Alleen maar voor het goede doel. Ik wilde me ook op andere manieren inzetten als vrijwilliger voor dit doel. Bijv. voorlichting geven op scholen e.d. Ik heb mij vorig jaar na de collecteweek aangemeld als vrijwilliger bij iemand "die er over gaat" In eerste instantie werd er positief en enthousiast gereageerd. "Je hoort nog van ons" Weken niets gehoord. Zelf maar even bellen: ja, nee, ik bel je terug, nee morgen, volgende week, zit nu in vergadering, even wachten, volgende week maandag, ik app je, ben nu op vakantie, we gaan fuseren.......pfff. Meld je je aan als vrijwilliger om je in te zetten voor een goed doel, gaan de mensen die er verstand van blijken te hebben zo met je om!!! Uiteindelijk, acht maanden later, op aandringen van mij, een gesprek gehad met twee dames die kennis van zaken zouden hebben zoals ze zelf zeiden. Zegt één van de dames: "Ik dacht dat een hersenziekte hetzelfde was als hersenletsel." Meid, hoe durf je?! Ga je eerst eens inlezen voordat je je als hulpverlener met dergelijke zaken bezig houdt. Van een ziekte genees je of je gaat er aan dood en in het geval van NAH, geen van beide.  Ik vertelde mijn ervaringen met NAH waar ik al 35 jaar mee leef. "Als ervaringsdeskundige ken ik wel "de klappen van de zweep." Waarop ik figuurlijk op de vingers werd getikt door de dames die mij zeiden dat ik eerst een cursus moet volgen voor dat ik me ervaringsdeskundige mag noemen. Hè??? Moet ik een cursus volgen? Ben ik dan geslaagd voor mijn NAH-diploma? Wordt die dan feestelijk uitgereikt. Met champagne erbij? Het is nu bijna een jaar later dat ik me aan heb gemeld als vrijwilliger. Ik ben lang, veel te lang aan het lijntje gehouden met smoesjes en toen ik pas na acht maanden een gesprek had met twee betweters -het is namelijk zo dat als je iets mankeert er mensen zijn die voor je denken, voor je doen en voor je praten.- zeiden ze dat ik eerst mijn "diploma" moest gaan halen. Ik ben zeer teleurgesteld dat er zo met mij is omgegaan en dat terwijl ik me geheel belangeloos en met een goed hart wil inzetten. Ik heb nog wel een beetje eigenwaarde en stop dan ook, met pijn in m'n hart met het collecteren voor de hersenstichting. Ik ben nog altijd van mening: "wie goed doet, goed ontmoet" maar dat gaat in deze niet op.


Walter
































© 2013 Alle rechten voorbehouden.

Mogelijk gemaakt door Webnode