Kleurtje

08-09-2016 12:00

Kleurtje

Ik las vanmorgen in de krant dat Typhoon een nachtje in de politiecel heeft moeten doorbrengen. Waarom? Vergeetachtigheid! Meneer Typhoon was gaan tanken en was helemaal vergeten om te betalen en reed dus zomaar weg. Meneer Typhoon is nog een jonge man en lijdt vermoedelijk ook niet aan dementie. Met het onthouden van zijn snelle rapteksten lijkt hij echter geen moeite te hebben. Nadat de politie hem na een paar honderd meter staande had gehouden en in de boeien had geslagen verklaarde de rapper dat hij er niet helemaal bij was met zijn gedachte. Dat hij net verdrietig nieuws had gehad. Zijn oom lag namelijk op sterven. Natuurlijk is dat verdrietig nieuws. Daar heb ik, iedereen en ook de politie begrip voor. Maar beste meneer Typhoon, toen mijn tante op haar ziekbed lag en met één been in het graf stond moest ik ook gewoon mijn halfgesnedenbruin afrekenen bij de bakker. Het gezegde 'het leven gaat door" is in zo'n situatie erg van toepassing. Ik moest wel even uitzoeken wie Typhoon nou precies is. De naam had ik natuurlijk via mijn kinderen wel eens horen vallen maar een beeld had ik er pas bij toen ik zijn foto zag. Na het bekijken van de foto begon me iets te dagen: dat is toch die blije rapper die altijd blootvoets en met ontbloot bovenlijf staat te rappen. Nou ja..."altijd". Ik heb hem misschien één of twee keer gezien. Rap is namelijk niet mijn ding. Daar ben ik niet zo in thuis. "Je wordt oud papa" hoor ik mezelf zeggen. Maar die Typchoon is ook die zielenpiet die een paar maanden geleden klaagde omdat hij staande werd gehouden in zijn -na wat ik gehoord heb- Outlander. Niet omdat hij een overtreding had begaan maar omdat, naar eigen zeggen, hij zwart is. En jawel hoor, gooi het daar maar weer op. Er zijn vast een paar geiten wollen sokken die het voor je opnemen en het discriminerend vinden. Mijnheer Typchoon, U rijdt in een, voor een jonge jongen zoals U, in een hele dure en opvallende auto. Wellicht verdiend met Uw goedbetaalde rapsongs maar dat kan een politieagent niet ruiken. Als ik vandaag of morgen staande wordt gehouden in een -voor mij niet te betalen dus puur hypothetisch- Bentley wordt ik ook aan de kant gezet als 'snotneus" onder de dure wagens. Zou ik dan mijn handycap als excuus kunnen gebruiken? Nee meneer Typhoon, de smoesjes "ik ben zwart" en "verdrietig nieuws" werkt niet. Misschien moet U daar eens een rap over maken. Wel blootvoets en met ontbloot bovenlijf zodat iedereen Uw kleurtje ziet. Misschien wekt dat medelijden en vinden we dat allemaal verdrietig voor U.


Walter
































































































© 2013 Alle rechten voorbehouden.

Mogelijk gemaakt door Webnode