Moderne afspraak

15-10-2013 12:00

Moderne afspraak 

Tegenwoordig kun je een afspraak bijna niet meer vergeten. Er zijn allemaal hulpmiddelen die je er aan helpen herinneren. Natuurlijk kennen we allemaal de gewone huis, tuin en keuken kalender waar je met pen je afspraak op de desbetreffende datum schrijft, wat je dan doet herinneren aan je afspraak. Mits je die dag dan ook op de kalender kijkt. Of je legt een knoop in je zakdoek. Maar dat is wel heel ouderwets. Zeker voor de jeugd. Nee, afspraken worden nu genoteerd in de computer, IPhone, blackBerry, of in je mobieltje. Modern! Zelf betrap ik me er ook op dat ik, naast dat ik de afspraken opschrijf op de kalender, het ook noteer in m’n mobieltje. Het makkelijke daaraan is dat je niet op je mobieltje hoeft te kijken maar er gewoon een ringtoon afgaat die je doet herinneren aan je afspraak. In mijn geval krijg ik dan een uur van te voren te horen: “papa, vergeet je afspraak niet.” Ingesproken door mijn dochter. Nou duidelijker kan niet! Zo heb ik voor elke afspraak een aparte ringtoon. Mijn dochter roept: “papa je moet naar de tandarts” als ik een afspraak heb met de "bekkenbeul." En als het me gelukt is om een afspraak te maken met de dokter meld mijn ringtoon met de stem van mijn dochter: “papa, de dokter heeft nu wel tijd.”  Bij een "afspraakje" die m’n vrouw niet mag weten luid de tekst: “Voor jou een vraag voor mij een weet.” Een modern technisch geheugen! Maar dat moderne maakt de mens wel steeds luier en misschien ook nog wel dommer want je hoeft eigenlijk niets meer te doen. Adem halen is genoeg. Je koopt gewoon een paar hersenen in de winkel. De neurologen worden vervangen door computertechnici. De mens word een robot. De calculator rekent alles voor je uit. Schrijven hoef je niet foutloos te doen want met één druk op de knop verbeterd de spellingcorrectietoets al je fouten. Winkelen doe je online vanuit je luie stoel. Een cd uit een hoesje halen, in de cd-speler stoppen en aan zetten kost veel te veel tijd. Even met de muis scrollen en je hebt de hele muzikale wereld op het computerscherm. Een cd kopen, wat is dat? Winkelen, pashokjes? Nee joh, gewoon bestellen. Digitaal winkelen! En als het niet past, gewoon terugsturen. Waarom naar de bibliotheek gaan als alle boeken voorradig zijn op je E-book? Kaart lezen, route uitstippelen? We hebben toch een TomTom? Waarom bellen als je gratis kunt skypen? En….. het wordt nog gekker of heet dat moderner? Gisteren zag ik op televisie dat er nu ook een horloge is die naast de tijd en de datum van de dag ook je overlijdensdatum aangeeft. Hè? Hoezo? Waarom? Wil ik dat weten, wil überhaupt iemand dat weten? Een afspraakje met de dood? Ik dacht altijd dat het gezegde ‘jou tijd komt nog wel’ wat vroeger veel tegen mij gezegd werd, stimulerend bedoeld was maar in deze context krijgt het een heel andere betekenis. Stel je voor dat je in een vliegtuig zit en je hebt nog jaren te gaan maar de piloot heeft zo’n horloge. En net op een paar kilometer hoogte piept zijn horloge omdat zijn tijd voorbij is….. dan ga je wel mee hoor. Horloge of niet. Een horloge die aftelt naar je einde? Dan weet je pas echt hoe laat het is! Nu snap ik ook die uitdrukking ineens. En hoe gaat dat dan in mijn geval? Gaat bij mij dan ook een uur van te voren een ringtoon op m’n horloge ingesproken door m’n dochter op leeftijd: (ik mag toch hopen dat dat het geval is) “Papa, je hebt nog een uur?” Nee, dank je. Nou ben ik wel iemand van "afspraak is afspraak" en op tijd komen staat bij mij hoog in het vaandel maar in dit geval wijk ik even af van mijn principes. Wil ik niet weten wanneer ik een afspraak heb met "Magere Hein." Of is het zo dat alle bekende van je die je voor zijn gegaan naar het eeuwige ook zo’n horloge hebben en op je wachten? In dat geval is het natuurlijk wel makkelijk om zo’n horloge te hebben. Niet op je afspraak verschijnen is immers niet netjes.

Nee, wat dat betreft gaan de moderne technische snufjes toch een beetje te ver. Er zijn grenzen. Nu heb ik een afspraak met m’n vrouw. Tijd om samen te gaan winkelen en een horloge te kopen. Eentje die aangeeft hoe laat het is. Gewoon, niet modern.

 

Walter

 

 

 

© 2013 Alle rechten voorbehouden.

Mogelijk gemaakt door Webnode