Respect

19-04-2016 12:00

Respect

Ben ik ouderwets omdat ik nog weet wat respect is? Ik hoefde niet lang te wachten op een antwoord. Kijk maar om je heen en de vraag wordt beantwoord; ja, ik ben ouderwets!

Ik ben nog van die generatie die weet wat respect is en betekend, dat leerde je vroeger,het hoorde gewoon bij de opvoeding. Tegenwoordig is dat niet meer zo. En wat je niet leert kun je ook niet in de praktijk brengen. Dus kunnen we de "jeugd van tegenwoordig" dat wel kwalijk nemen? Wie moeten we er op aankijken voor het respectloze gedrag van de jeugd? Ouders WILLEN er tegenwoordig niet meer zijn voor hun kinderen omdat ze MOETEN werken voor hun dure huis, luxe keuken, voor de twee auto's, hun dure vakanties, liefst 3x per jaar......en de kinderen worden daar de dupe van en worden "sleutelkinderen" en lopen met hun ziel onder de arm en met een grote zak chips rond te dwalen. En als pa en ma dan 's avonds om zeven uur thuis komen en een snelle hap wegwerken is er geen of weinig aandacht voor de kinderen die vervolgens "druk" worden genoemd en vaak zonder diagnose het stempel ADHD krijgen zodat de ouders dat als excuus kunnen gebruiken. Voor de drukheid van kinderen is nu een pilletje. Ons "pilletje" heette een bal. Wij gingen na school lekker voetballen om onze energie kwijt te kunnen of bomen klimmen met anderen kinderen. Zo leerde je ook sociaal gedrag aan. Vroeger zat je moeder thuis te wachten met een kopje thee en leerde je vader je allemaal weetjes. School draagt ook niks bij als het om beleefdheid en respect gaat. Daar moeten de kinderen het ook niet van hebben. Sprak je de leraar vroeger nog aan met meneer of juffrouw en zei je U, nu is het Henk, Piet of Hans, jij, je en gij of hé! Als de leraar iets aan het uitleggen is dan lopen de leerlingen gewoon door de klas. Petjes op wordt gewoon geaccepteerd eveneens als achterstevoren op je stoel zitten of met je benen op tafel. De deur van de klas staat gewoon open en leerlingen lopen gewoon de klas in en uit. Er zijn zelfs leerlingen die buiten het klaslokaal "werken". Als wij vroeger buiten de klas waren, op de gang, tijdens de les dan had je straf. Nee, respect en manieren kent men tegenwoordig niet meer. Ik ben blij dat ik nog uit de tijd ben van de "zo hoort het opvoeding" want daar pluk ik nu wel de vruchten van. En dat probeer ik zoveel mogelijk mijn kinderen ook weer mee te geven. Met dank aan mijn leraren en een groot compliment voor mijn ouders!!!!

Walter









































© 2013 Alle rechten voorbehouden.

Mogelijk gemaakt door Webnode