Zigeunersaus

16-08-2013 12:00

Zigeunersaus

Gisteren hoorde ik iets waarvan ik dacht: "O nee, het zal toch niet waar zijn." De tranen stonden in m’n ogen. "Is het echt waar?" dacht ik nog. Het zou natuurlijk kunnen dat ik het niet goed gehoord had of dat ik het dagdroomde. Ik belde mijn vrouw op d’r werk en vroeg of zij dit nieuws ook had gehoord om zeker te zijn dat ik me niets had verbeeld. Maar mijn vrouw bevestigde dat ze het trieste nieuws zojuist op het nieuwsbulletin van negen uur had gehoord. Het was dus echt waar. Wat dan? De zigeunersaus gaat verdwijnen. Mijn favoriete sausje is er straks niet meer. Ik moet overstappen op de mayo of de curry. Maar de zigeunersaus zal er niet meer zijn. Hij verdwijnt. Niet omdat het een raar smaakje heeft of omdat er voedingsstoffen in zijn gevonden die er niet in thuishoren. Nee! Omdat er mensen zijn die zich storen aan de naam. Ja, echt waar! O jee, terwijl ik dit schrijf realiseer ik me dat er ook nog een zigeunerschnitzel is. Hoelang kan ik nog van zo’n heerlijke lap vlees met aardappels en jus op m’n bord genieten? Is het einde van die schnitzel al in zicht? Nooit meer een zigeunerschnitzel met zigeunersaus. Dat lijkt me erg. Ik zal me erbij moeten neerleggen. Nou ja, dan maar draadjesvlees. Vroeger noemde we dat "oma’s vlees" omdat, als we bij oma bleven eten we altijd dat vlees kregen. Heerlijk. Maar oma kreeg daardoor psychische problemen en moest van haar psycholoog alle kleinkinderen bijeen roepen en vragen om het nooit meer oma’s vlees te noemen. Natuurlijk kwamen we oma tegemoet en heeft nooit meer iemand draadjesvlees "oma’s vlees" genoemd. In de loop van de dagen zag je oma weer opbloeien. Zo is het een aantal jaren geleden ook gegaan met de negerzoen. Dat mocht ineens niet meer omdat het woordje "neger" er in voor kwam. Nu heten ze Buyszoenen. Genoemd naar de fabrikant. Ik vind ze nu niet meer zo lekker. En nu maar hopen dat er niet ergens een familie Buys is die dáár weer problemen mee heeft. En wat te denken van de jodenkoeken? Is het serveren van zo’n koek bij de koffie bijna voorbij? Mag ik nog wel blanke vla eten? Zal er straks een protestmars komen van alle boerenjongens gevolgd door de Arnhemse meisjes? En zal dan ook de "Zuunige Zeeuw" zich erbij aansluiten omdat ze niet meer geassocieerd willen worden met de Zeeuwse bollus? Blijft de Limburgse vlaai wel bestaan? En misschien zijn er wel Bosschenaren die zich ergeren aan de naar hen vernoemde Bol? Inmiddels weet ik ook de ware reden waarom we een aantal jaren geleden over zijn gegaan op de Euro. Er waren natuurlijk minderheden die zich beledigd voelde door het gezegde: "Als je voor een dubbeltje geboren bent zal je nooit een kwartje worden." Mensen die het niet zo breed hebben stoorde zich aan het gezegde: "voor een dubbeltje op de eerste rang zitten." En ook "een dubbeltje op z’n kant" lag gevoelig voor mensen die zich daar gevoelig door wilden voelen.

Ik vroeg me af of na het inhuldigen van onze koning nu de koninginnensoep verdwijnt en we er koningssoep voor terug krijgen. Of word de naam Maxima aan de soep toegevoegd. In dat geval zal de soep niet aan te slepen zijn. Een hapje Maxima gaat er altijd in. Het lijkt mijn trouwens hartstikke leuk als mijn naam verwerkt zou worden in een gezegde. Dat is laatst ook gebeurt. Verzonnen door mijn buurvrouw en wat nu een standaard gezegde in ons gezin is geworden; "Een Walter hebben" wat in vele variaties uitgesproken kan worden. Zo zei de buurvouw tegen de kinderen aan het einde van een woensdagmiddag waarin lekker geknutseld was: "we gaan opruimen." Natuurlijk werd er door de kinderen geprotesteerd. Kinderen houden namelijk niet van opruimen. "Ja", zei de buurvrouw "wij hebben geen Walter’, wat zoveel betekent als "Walter ruimt het wel op."

 

Ik ben namelijk een opruimerig type, soms tot in het extreme toe. Ja, ik ken mezelf. Ik hou niet van troep. Als mijn vrouw een krant leest of die aanbiedingsblaadjes en ze loopt even weg, waarna die blaadjes heel chaotisch op de tafel blijven liggen, dan heb ik het al opgeruimd. Of als mijn kinderen aan het tekenen zijn en ze even iets anders gaan doen, dan zijn de spullen alweer opgeruimd als ze terug komen en verder willen tekenen. M’n vrouw wordt er soms gek van. Mijn buurvouw kwam ter oren dat ik zo was en aan haar hebben we deze uitspraak dan ook te danken. Bedankt buurvrouw.

Zo is er ook ieder jaar weer rond november de "Zwarte Pietdiscussie.”  Daar zakt m’n broek gewoon vanaf.  Mag Zwarte Piet nou wel of niet? Vorig jaar was er een programma op televisie dat daar over ging. In beeld verscheen een of andere tuthola in zo’n bloemetjesjurk van de protestgroep "Zwarte Piet, NEE!" die fel in de camera verkondigde tegen zwarte Piet te zijn. Dat was al vrij duidelijk, gezien de spandoeken die de groep bij zich droeg. Ook had iedereen van de groep een T-shirt aan waarop de boodschap duidelijk te zien was. "Waarom moet de knecht van Sinterklaas zwart zijn? Men stoort zich daar aan. Het doet weer denken aan de slavernij." Wie stoort zich daar aan? U en Uw protestgroepje! Ik zal het U uitleggen; "De knecht van Sinterklaas was oorspronkelijk wit maar omdat hij cadeautjes brengt bij alle lieve kinderen van Nederland en dat via de schoorsteen doet wordt hij zwart. Zo zwart als roet. Daarom is Zwarte Piet zwart en daarom moet Zwarte Piet ook zwart blijven, mevrouw tuthola! Sluit je aan bij een breiclubje en ga breien en maak je druk over de steken die je laat vallen en ga naar de dokter voor je eigen steekje die los zit maar laat in vredesnaam het Sinterklaasfeest zoals het is."  "Maar" zo bleef ze doorzeuren, "gekleurde pieten, is misschien ook leuk." Nee mevrouw, dat is niet leuk! Ik heb nog nooit een piet geel, blauw of rood uit de schoorsteen zien komen. En "zo geel als roet" klinkt zo ongeloofwaardig. Zelf heb ik ook een aantal jaren als zwarte Piet de kinderen verblijd. Ook toen speelde de discussie over de gekleurde pieten. Maar mijn standpunt was voor iedereen vrij duidelijk. Je ziet mijn toch niet als roze Piet achter Sinterklaas aan huppelen. In een roze maillot! Het moet wel leuk blijven. Ongetwijfeld zal er een doelgroep zijn die dat wel wil. Maar ik niet.

Wat ik vanavond eet? Een zigeunerschnitzel met zigeunersaus.

(er staat nog een flesje in het keukenkastje.)

 

Walter

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

© 2013 Alle rechten voorbehouden.

Mogelijk gemaakt door Webnode